Jakimi sposobami można badać zawodowe kompetencje pracowników.
Różnego rodzaju firmy i przedsiębiorstwa przyjmują zróżnicowane czynniki jeżeli chodzić będzie o ocenianie swoich pracowników. Wiele z tych kryteriów opiera się bardziej na wzajemnych relacjach, niż na rzeczywistym zweryfikowaniu czyiś umiejętności. Z kolei w innych przypadkach wykorzystuje się zaawansowane narzędzia, które mają na celu zmierzyć precyzyjnie wszystko, co będzie się wiązać z wykonywaniem obowiązków przez daną osobę.
W chwili obecnej rosnącym zainteresowaniem cieszą się różne narzędzia do weryfikowania pracowniczych kompetencji. Wykorzystuje się je zarówno przy przyjmowaniu nowych ludzi, aby ocenić czy będą dla firmy przydatni, lecz poza tym w czasie okresowych ocen swoich pracowników. Do ocen takich bierze się przede wszystkim umiejętności oraz wiedzę, ale wraz z zachowaniem oraz zaangażowaniem.
Pośród sporej grupy metod, które są używane w szczególności będzie się wyróżniać Assessment/Development Center, uznawana obecnie za najlepszą w tym względzie. Po statystykach można zobaczyć, że skuteczność jej sięga nawet 76%, jest to poziom, do którego pozostałe metody nawet się nie zbliżają. Oczywiście należy ją właściwie wykorzystać, ponieważ tylko w takich przypadkach proces będzie miał zakładaną efektywność.
Grupa międzynarodowych specjalistów opracowała w ostatnim czasie dokładne wytyczne, dotyczące realizacji całości badań. Wskazują przy tym na kilka ważnych kwestii, jakie należy mieć na uwadze przy przeprowadzaniu pracowniczych ocen, a pominięcie których może się przyczynić do nieodpowiednich wniosków.
W pierwszej kolejności bardzo ważną rolę odgrywa tutaj należyta analiza stanowiska pracy. Przeprowadzona ona powinna być w taki sposób, aby pozwolić na określenie wskaźników efektywności i kompetencji. Jest to ogromnie ważny punkt, ponieważ od tego zależeć będą kolejne zadania, jakie zostaną wręczone pracownikowi.
Ważne będzie również zastosowanie zróżnicowanych metod, za pomocą jakich można dość wszechstronnie oceniać oraz badać kompetencje. Wykonana analiza powinna mieć przynajmniej jedną symulację związaną ze wskaźnikami efektywności jeżeli chodzi o dane stanowisko pracy. Pośród wykorzystywanych najczęściej można wymienić prezentacje, odgrywanie roli, koszyk zadań i grupowe dyskusje.